Afgelopen week vond de 60e editie van de Horecava plaats in de RAI in Amsterdam. Als liefhebbers van eten, het bereiden van eten en alles wat daarmee te maken heeft MOESTEN we daar natuurlijk ook heen. We hadden extra geluk omdat we als pers aanwezig mochten zijn, waardoor je nét even op andere plaatsen komt en nét even andere dingen ziet. Veel van de food-pers heeft in de afgelopen dagen al veel gepubliceerd over de verschillende wedstrijden en awards die werden uitgereikt. Wij doen het anders. Wij gaan jullie laten zien hoe wij, ieder afzonderlijk, de Horecava hebben ervaren. Sergio als horeca-professional en Linda als professionele horecabezoeker.
Bereid je maar voor op een overload aan foto’s en heel veel informatie 😉
- Wat viel over-all op tijdens de Horecava?
Linda: De gulden middenweg is naar mijn idee als consument al heel lang moeilijk te vinden in horeca land. De totale presentatie van producten en bedrijven laat zien dat deze gulden middenweg voorlopig naar alle waarschijnlijkheid nog wel even zoek blijft. Ik gok erop dat deze kloof binnenkort ook bij de horeca professionals duidelijk gaat worden en ik hoop dat dat gaat resulteren in ouderwets gezellige, échte huiskamer cafes en restaurants waar het meedraaien met de seizoenen en de smaak van de klanten een standaard is. En niet de hype die iedereen volgt omdat het hip is. De horeca mag wel weer wat meer een thuis, op een locatie buitenshuis worden.
Er waren een aantal bedrijven die dit al door lijken te krijgen en verrassend genoeg waren dit ook de bedrijven waar we werden ontvangen met alle egards en waar we allebei het het gevoel kregen wat in de horeca zo vaak ontbreekt. Ja echt, bij sommige bedrijven voelde het binnenlopen op de stand bijna als thuiskomen en dat was geweldig!
Sergio: Wat Linda hierboven al aangeeft over dat het voor de consument al lang moeilijk is om een gulden middenweg te vinden in de horeca, en dat is voor mij als “vak techneut” ook zeker het geval. Het is me heel erg opgevallen dat er een laag segment en een hoog segment van producten en apparatuur die aangeboden/ten toon gesteld werd. Waar is de rest gebleven? *Poef* van de aardbodem af? Nee ook niet, maar helaas bijna niet aanwezig op de beurs. Wat mij dan wel weer een beetje huiverig maakt voor de toekomst.
- Hoe presenteerden de bedrijven zich?
Linda: De variatie in presenteren verschilde enorm. Wat vooral opviel bij stands die sterke dranken presenteerden was dat er geen échte vertegenwoordigers aanwezig waren om meer informatie te geven over de dranken. Voor deze stands waren er voornamelijk veel jonge, goed uitziende dames aangenomen om proefglaasjes uit te schenken. Hardstikke leuk om te zien natuurlijk, en een perfect totaalplaatje. Al had ik persoonlijk toch graag wat meer échte informatie gekregen over bepaalde producten en dan in het bijzonder over de Fireball Whiskey.
Het kleinste standje wat we hebben bezocht was naar mijn idee ook meteen het leukste standje wat we hebben bezocht, puur door de manier waarop we werden binnengehaald en werden overladen met informatie. Harboe Breweries is een Deense brouwerij met een breed assortiment, variërend van diverse pils- en biersoorten tot ciders, energy drinks, frisdranken en siropen. Tijdens de Horecava lag de focus op Hyper Malt en het White Bear assortiment, alcohol-vrije dranken waarmee Harboe zich richt op de Islamitische cultuur die in Noord-Europa ook een steeds grotere doelgroep vormt. We hebben alles geproefd wat de heren bij zich hadden, zijn overladen met informatie en hebben met hun dranken al een aantal recepten in ons hoofd zitten die we in de loop van het jaar met jullie hopen te delen.
Sergio: Het verschilde enorm van bedrijf tot bedrijf. Bij de ene werd je met een vriendelijke glimlach en een complete tour door de stand geloodst waarbij je tekst en uitleg kreeg over wat ze doen, willen bereiken, wat ze hebben, welke doelgroep ze willen meepakken en ga zo maar door.
Voor mij waren de grootste uitspringers hier in toch echt wel PUURgroenten en Carl Siegert.
Bij deze stands stonden mensen die echt passie toonden voor het product wat ze hadden. Helaas was de tegenhanger hier van ook aanwezig, standhouders die je al weg kijken als je twee stappen te dicht in de buurt kwam, of je gewoon grof behandelden.
- Hoe innovatief wordt volgend jaar?
Linda: Naar mijn idee gaat het voorlopig nog wat meer van hetzelfde blijven in de horeca. In ieder geval voor de gewone klant. Wel hebben we een aantal kleine(re) bedrijven gezien die steentjes in het gladde oppervlak gooien en waarvan ik hoop dat de rimpelingen die ze daarmee veroorzaken het begin van een grote(re) verandering zijn in de reguliere horeca. De innovaties die de consument in horeca-land wel gaat zien gaan vooral in het luxere segment zijn, voor de bezoeker met een dikkere portemonnee. De luxe beleving, of beter experience, wordt nog verder opgepoetst. Enerzijds wordt de illusie gewekt dat we weer back-to-basic gaan, maar dan wel voorzien van alle gemakken en het liefst met semi kant-en-klaar.
Sergio: Ik heb het vermoedden dat volgend jaar wederom niet een vreselijk innovatief jaar wordt en dat er nog wel even doorgeborduurd gaat worden op trends die vorig jaar en het jaar daarvoor al zijn ingezet. Wat ik persoonlijk wel jammer vind, want de horeca kan wel een frisse wind gebruiken en sommige trends mogen ook echt wel verdwijnen.
- Wat sprong er écht uit op de Horecava?
Linda: Er was één bedrijf wat heel duidelijk buiten de gebaande paden trad om een nieuwe markt aan te boren en wat mijn respect en ontzag heeft gewonnen. Dan heb ik het over Khan al Saboun. Juist, the Lord of the Soap. Als er iets is wat ik niet had verwacht dan was het een bedrijf met verzorgingsproducten op natuurlijke basis aan te treffen op een Horeca vakbeurs. Toch is het als je er even over nadenkt een hele slimme zet. Jaarlijks gaan er in hotels, motels, restaurants, vergaderlocaties en ga zo maar door, liters en kilo’s aan zeep, lotions, oliën en andere producten doorheen. Waarom zou je de gasten die je ontvangt niet dat beetje extra geven door ze kwalitatieve producten te bieden? Dat hebben ze bij Khan al Saboun goed begrepen. We zijn ontzettend gastvrij onthaald op de stand en ik ben uitgebreid gescrubd, heb meerdere oliën uitgetest, heb uitgebreide uitleg gekregen over de functies van diverse geuren en ingrediënten en kreeg op de koop toe midden op de beursvloer nog een uitgebreide massage van een man die onvoorstelbaar goed wist waar hij mee bezig was en precies alle zere plekjes wist te vinden.
Khan al Saboun heeft zijn pijlen op de professionele sector gezet om ondernemers hun gasten nét dat beetje extra te kunnen bieden en wat mij betreft mogen hun producten de standaard worden. Daarnaast openen ze binnenkort een winkel in Breda en richten ze zich dus ook op de particuliere markt. Helemaal win-win en ik ben van mening dat beauty bloggend Nederland zijn aandacht op dit merk mag richten om het meer bekend te krijgen. Hats off voor deze gewaagde insteek en deze prachtige producten!
Voor wat betreft grote bedrijven waar menig ander bedrijf, groot óf klein, nog iets van mag leren sprong Calice/De Wisselaar er ver bovenuit. Vertegenwoordiger Mark kenden we al van andere beurzen en hij weet dat we weinig tot niets voor elkaar kunnen betekenen. Toch worden we iedere keer weer binnengehaald alsof we een van de beste klanten zijn en heeft Mark altijd alle tijd voor ons. Mark heeft me zelfs overgehaald me te wagen aan de koffie met hazelnoot slush. Die was niet verkeerd, zegt het meisje wat geen koffie drinkt. Een goede scheut kokos slush erbij en het was bijna een Bounty ijskoffie. De heren waren het niet met me eens dat het lekker was, maar daar geef ik geen klap om. Ik kan zeggen dat ik letterlijk ben gaan koffieleuten bij één van de gezelligste horeca-leveranciers in Nederland.
Sergio: Voor mij staat de stand Harboe Breweries met stip op nummer één, deze heren die een Deense brouwerij vertegenwoordigen hebben voor het eerst de plons gewaagd op de Horecava en dat is ze goed gelukt. Ze hadden een groot deel van hun alcoholvrije en halal producten mee genomen. We hebben alles mogen proeven en het eerste wat opviel is dat het bomvol smaak zat en niet chemisch of iets in die trend was. Needless to say, mijn kaak hing op de vloer van verbazing. Hoewel ze een niche markt proberen aan te boren ben ik van mening dat ze aardig wat producten in het assortiment hebben waar ook de “gewone” horeca hun voordeel mee kan doen om toch nét dat beetje anders te zijn als de rest.
- Wat hoeven we volgend jaar écht niet meer te zien?
Linda: Er zijn diverse dingen die voor mij niet niet meer hoeven, of in ieder geval niet in grote aantallen. Hoe lekker gepaneerde en gefrituurde snacks ook zijn, culinaire hoogstandjes zullen het niet snel worden. Dat is helemaal geen schande want eten moet gewoon lekker zijn en een vette bek op zijn tijd is dat zeker ook. Alleen heb ik het na 20 stands met gefrituurde happen van slechte kwaliteit écht wel gehad. Daarvoor ga ik niet naar een beurs, daar wil ik nieuwe dingen zien. Niet de zoveelste bitterbal of kipnugget met een “flitsende naam” die niet blijft hangen en geen potentie heeft om ooit gemeengoed te worden. Sorry.
Wat voor mij ook niet hoeft zijn bedrijven die maar één product, bijvoorbeeld bak- en frituurolie, in twee of drie formaten en daar een stand van 100 m2 voor neerzetten. Helemaal als die stand ook nog een groot leeg vlak is. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat mensen weten dat je er bent. En als je al jaren een van dé namen bent moet je ook duidelijk aanwezig zijn op een vakbeurs voor professionals. Maar 100 m2 heb je nodig als je grootkeukeninrichting of -apparatuur levert. Niet wanneer je grootste verpakking een can van 20 liter is.
Oh, en alle horeca ondernemers die op het drankenplein rondhangen omdat ze gratis kunnen drinken hoeven voor mij ook niet zo nodig… Het leek wel zaterdagavond op maandagochtend. Niet charmant 😉
Sergio: Snacks, Snacks en nog meer snacks en mocht ik iets vergeten zijn; snacks. Ze zijn er in veel varianten, van veel merken en nee er is echt niks mis mee om ze te eten, want eten hoort leuk en lekker te zijn tel er bij op dat er door heel Nederland genoeg snackbars zijn. Maar een complete hal met snacks? Dat gaat zelfs mij te ver. Dat gezegd hebbende, er is wel iets wat tot onze grote verbazing heel goed was bij al die snackerij. Iedereen kent de reclames wel van bitterballen en kroketten uit de oven. Linda en ik waren op zijn zachts gezegd sceptisch over de kwaliteit van dat soort dingen. We hebben door onze snackreis aardig wat varianten geproefd en er was er maar één die voor ons alle poeha kon waarmaken en dat was het Kwekkeboom oven assortiment, petje af voor jullie!
- Wat irriteerde je het meest op de Horecava?
Linda: Oeh, oeh, oeh, mag ik nu heel even doen alsof ik heel goed sarcastisch uit de hoek kan komen?
Mijn grootste irritatie was toch wel “de grote baas” die zelf in de stand staat om een partij populair te doen en die vervolgens letterlijk te beroerd is om op welke vraag dan ook antwoord te geven. Als ze dan midden in het gesprek, wat toch al geen echt gesprek is, popie jopie gaan doen met collega’s en zomaar weglopen… Nee, sommige bedrijven weten heel snel duidelijk te maken waarom je absoluut GEEN zaken met ze moet doen. Maar omdat negatieve reclame ook reclame is en deze man daar schijnbaar op uit was; Alstjeblieft meneer Canna Bi. Hier heb je je gratis persaandacht en nu gaat je bedrijf vast en zeker viral zonder dat je er enige moeite voor hoeft te doen. *kuch* Precies wat je wilde.
Oke, misschien dat sarcasme me niet altijd even goed afgaat, maar deze meneer was wel echt héél onbeleefd, dat is de understatement van het jaar, en als hij een grote inkoper of een influencer op dezelfde manier te woord had gestaan als hij bij ons heeft gedaan geloof ik oprecht dat hij op zoek had gekund naar een andere manier om te voorzien in zijn inkomen. En dat is jammer, want de eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik aan zijn product voldoende gimmick heb gespot om er echt iets leuks over te kunnen vertellen. Als ze volgend jaar weer van de partij zijn zullen we eens kijken hoe we dan ontvangen worden.
Sergio: Wat Linda hierboven al aangeeft over de “grote baas” van Canna Bi, dat is ook met stip op nummer één mijn grootste irritatie van dit jaar. Ik draai al wat jaartjes mee in horeca land en heb genoeg beurzen bezocht, maar ik kan zeggen dat dit de eerste keer was dat ik ergens zo lomp te woord gestaan ben. Ik werd nog net niet uitgelachen omdat er dit keer “pers” op mijn badge stond in plaats van “restaurants” of “dranken”. Mochten er bedrijven in de omgeving zijn die een nieuwe energy drink variant zoeken, dan zal ik ze dit merk zeker niet aanraden. Niet omdat het vies was, maar omdat verkopen ook gunnen is, en deze meneer heeft een niet al te hoge gun factor.
- Waar willen we volgend jaar meer van zien?
Linda: Bedrijven die outside the box denken zoals Khan al Saboun mogen van mij hun neus wel laten zien. Of het nu om bijproducten in de horeca gaat of dat andere bedrijven die al midden in de horeca zitten en er een buitenstandaard aanpak op nahouden, dát is de frisse wind die de horeca in Nederland in mijn beleving als consument broodnodig heeft.
Ook niche merken of specifieke producten en merken uit het buitenland zou ik graag meer van zien. De stand van Jarritos was geweldig. Een klein stukje Mexico midden in Amsterdam. En wat de denken van het wijn-ijs wat we spotten bij American Foodservice!
Kleine ondernemers die nog echt liefde leggen in hun product en passie hebben voor wat ze doen. De Truffel is hier een heel mooi voorbeeld van. Als een van de weinige vrouwen maak je mij niet heel bijster gelukkig met bonbons, riep ik altijd… Tot ik bij De Truffel op de stand de meest heerlijke bonbon met passievrucht en witte chocolade heb geproefd. Mag ik daar drie kilo van alstublieft? Jan Peter wéét niet alleen waar hij mee bezig is, je proeft zijn passie in zijn creaties. De Truffel verzorgt ook workshops en hier wil ik graag een keer naartoe.
Madame Cocos levert een halffabricaat voor de horeca zodat cafés en restaurants verse kokos bollen kunnen serveren bij de koffie en thee. Wat ze bij Madame Cocos in mijn beleving heel goed doen is dat ze niet alleen aan de horeca leveren, maar dat hun producten ook gewoon te bestellen zijn voor de consument. Een win-win situatie waar horeca ondernemers ook hun voordeel mee kunnen doen. Je ziet immers op steeds meer plaatsen dat producten en gerechten die in willekeurig welke gelegenheid genuttigd kunnen worden ook gekocht kunnen worden voor thuis.
Sergio: Ik zou het zelf leuk vinden als er meer stands zouden zijn die het gat tussen té luxe en kant en klaar zouden overbruggen. Ik hoop dat het horeca land ook prikkelt om weer meer zelf te maken en zo de consument weer kunnen verleiden om vaker buiten de deur wat te gaan eten en/of drinken. Madame Cocos was hier een goed voorbeeld van met een half fabricaat kokos koekjes of bollen, of wat je er mee wil maken. Dit is voor mij echt zoiets van “JA!”, hier kunnen we wat mee. Mijn puntje hierbij is wel dat het ook gewoon voor de consument te verkrijgen is. Mag de horeca ook eens iets voor zichzelf houden? Als alles ook gewoon zo verkrijgbaar is wordt het steeds minder aantrekkelijk om nog eens wat buiten je vier muurtjes uit de hoek te zoeken.
Bedrijven die niche markten proberen aan te boren zou ik ook heel leuk vinden om wat meer van te zien. Dit soort kleine ondernemingen met producten waar nog bijna niemand van gehoord heeft leveren vaak de meeste inspiratie op, en dat is toch wel belangrijk op een inspiratie beurs.
Kleine ambachtelijk ondernemers zijn voor mij ook wel meer dan welkom op de beurs, dit ook weer in het verlengde van laten zien dat het ook anders kan.
- Wat vond je het leukste om te zien?
Linda: De diversiteit op de Horecava was overweldigend. Van kleine en onbekende merken en producten die iedereen moet leren kennen tot grote merken die iedereen kent en waarvan je zou denken dat je niets nieuws kunt leren. Het staat er allemaal en alles wisselt elkaar in hoog tempo af. De Horecava is zoals de horeca zelf; veelzijdig, verrassend, uitdagend en groots. Precies waar ik van houd.
Sergio: Ik blijf het altijd weer leuk vinden om te zien hoe groot de Horecava is, de verschillende bedrijven die er staan, alle dingen die je kan proeven en alle inspiratie die je er op kan doen.
- Volgend jaar weer?
Linda: Zeker wel! Ik heb genoten van het kennismaken met nieuwe producten en het proeven van dingen die ik niet kende. Dit jaar kon ik helaas maar één dag aanwezig zijn. Volgend jaar wil ik minimaal twee dagen, en het liefst alle dagen aanwezig zijn. Ik kan zeggen dat we alles gezien hebben, maar we hebben bij lange na niet alles gezien. Er is zoveel te ontdekken en zoveel inspiratie op te doen dat ik niet kan wachten tot 9 tot en met 12 januari 2017!
Sergio: Oh hell yes! 9 tot en met 12 januari staat al rood omcirkeld op de kalender, ik kijk er nu al naar uit om weer lekker rond te snuffelen.
Via Twitter , Facebook , Bloglovin’, Pinterest en Instagram kun je ons ook volgen.
Geef een reactie