Welkom bij weer een nieuwe Chef @ Work! Mijn leven bestaat niet alleen uit lekker achter het fornuis staan om lekkere gerechten voor de gasten te maken, er komt ook een aardig deel kantoorwerk bij kijken (Helaas, haha). Dus vandaag mogen jullie mee naar mijn andere “hok”om mee te helpen met de administratie.
Er komt soms heel wat bij kijken om mijn deel van de wereld draaiende te houden. Zo moet er besteld worden en dat zijn altijd wel iets meer dingen dan een paar kroppen sla. Dit komt ook nog eens een keer bij verschillende leveranciers vandaan, die er allemaal een apart bestelsysteem op na houden. Hiep hoi. Dit doe ik gelukkig niet in mijn eentje, mijn collega’s helpen hier bij door op te schrijven wat er bijna op is of door zelf te bestellen als ik er niet ben. Dat scheelt mij weer een hoop tijd met alle opslagruimtes na lopen met de bestellijsten. Dit verhaaltje doe ik bijna iedere dag wel, voornamelijk omdat ik verse producten wil hebben, dat kookt toch echt het fijnste :).
Als de bestellingen er zijn dan moet het uiteraard opgeruimd worden, logisch natuurlijk, maar wat heel veel mensen niet weten (waaronder sommige koks) is dat het enorm belangrijk is om je bestelling als die binnen is goed te controleren. Voornamelijk of al je spullen er wel bij zitten (Niet nader te noemen groothandels hebben er nog wel eens een handje van om dingen gewoon niet te leveren…). Klopt de houdbaarheidsdatum wel van de dingen die je geleverd hebt gekregen? Zijn er dingen kapot gegaan tijdens het transport? Wat ook wel heel belangrijk is, klopt de temperatuur van de producten? Het is namelijk gevaarlijk als je kip op 7 graden aangeleverd wordt in plaats van onder de 4 graden. Als dit allemaal klopt heb ik een makkelijke dag, klopt het niet komt het standaard bel rondje om er voor te zorgen dat ik of nieuwe spullen krijg, of dat ze de verkeerd/niet geleverde spullen gaan crediteren, want betalen voor iets wat er niet is of slecht is doen we natuurlijk niet aan.
Alles wat besteld is zal ook nog een keer betaald moeten worden. Alle pakbonnen worden bewaard en ingescand om te kunnen controleren of de facturen wel kloppen. Wanneer de facturen akkoord zijn op basis van de pakbonnen worden ze geaccordeerd voor betaling. Een heel fijn klusje wat me op weekbasis aardig wat tijd kost die ik echt liever in de keuken doorbreng. Helaas ben ik de chef dus de enige met toestemming om dat te doen.
Roostertje maken hoort er natuurlijk ook bij, easy peasy toch? Soms wel ja, meestal niet. Er zijn altijd wel een paar dingen die het lastig kunnen maken. Vrije dagen en vakantie aanvragen kunnen een behoorlijk dilemma opleveren om een gat op te vullen. Maar wat meestal het vervelendste is, is om er voor te zorgen dat niemand veel overuren maakt. Gelukkig zijn de dingen die we op voorhand weten qua drukte een goede leidraad om te roosteren. Al die informatie krijgen we op de zogenaamde function sheets. Hier staat alleen zoveel voor de keuken niet relevante informatie op dat ik een aangepaste versie ophang in de keuken. Maar ja dan moet ik ze dus eerst wel “even” aanpassen.
Zo gaat de lijst nog wel even verder met de administratieve taken. Gelukkig is er ook een vorm van kantoorwerk die ik een stuk leuker vind om te doen;
Nieuwe menukaarten en concepten ontwikkelen! Ook hier gaat veel tijd in zitten; bedenken welke producten je wilt gaan gebruiken, met een paar mensen je globale idee doornemen en kijken wat voor feedback zij hebben, prijsvergelijking, concept kaar maken, nog meer feedback inwinnen, concept kaart nummer twee, recepten uitwerken, calculaties voor marge, het uitwerken van een layout, proef maken en daarna nog wat verder tweaken. Maar zodra dit allemaal gedaan is en het geheel draait geeft het heel veel voldoening.
Nu zul je je vast afvragen of ik er dan thuis niet helemaal beu van ben om daar ook de administratie te moeten doen. Dat klopt helemaal en dat heb ik dus lekker op Linda haar bord geschoven. En het koken thuis, 99 van de 100 keer ook haar ding. Gelukkig gaat het leven van een chef heel af en toe wel over rozen 😉
Dit keer geen tip van de chef maar wel iets anders:
Disclaimer van de chef:
Om de privacy van de gasten en klanten te waarborgen kunnen bepaalde delen van foto’s onzichtbaar gemaakt zijn.
©Talk Nomz To Me. De standpunten en meningen op deze website, zijn de persoonlijke mening van Talk Nomz To Me en staan los van eventuele officiële standpunten van Regardz. Talk Nomz To Me is niet verantwoordelijk voor de inhoud van uitlatingen en reacties van derden op de hier gepubliceerde stukken.
Geef een reactie