Alweer de 61e editie van de Horecava vond begin januari plaats in de RAI in Amsterdam. Net als vorig jaar mochten we aanwezig zijn als pers en hebben we weer heerlijk rond lopen snuffelen en onze ogen uitgekeken bij alles wat er te zien was op de verschillende stands. Net als vorig jaar doen we weer lekker dwars en krijg je van ons geen verslag van over alle verschillende wedstrijden, awards en innovaties. Daarvoor kun je terecht bij onze collega bloggers en andere (online) media. Wij laten jullie weer zien hoe wij, ieder afzonderlijk, de Horecava hebben ervaren. Sergio als horeca-professional en Linda als professionele horecabezoeker.
- Wat viel over-all op tijdens de Horecava?
Linda: Wat voornamelijk mijn verbazing schetste was dat er nauwelijks, eigenlijk geen, aandacht werd besteed aan allergien en voedsel intoleranties bij de diverse stands. Waar gluten- en allergenenvrij vorig jaar de magische woorden leken te zijn hebben we dat dit jaar eigenlijk niet gezien of gehoord. Een zeer onverwachte en bovenal aangename verrassing moet ik zeggen. Hoe vervelend het ook is als je om gezondheidsredenen moet letten op wat je eet, het kan en mag in mijn beleving de horeca niet bepalen. Dit kwartje lijkt ook bij leveranciers gevallen te zijn. Heel fijn om te zien!
Sergio: Wat voor mij het meeste opviel was dat er aardig wat streek producten waren. Ik werk zelf graag het liefst zoveel mogelijk met lokale producten dus het was wel heel leuk om te zien dat er ook op de Horecava plaats is gemaakt voor de kleinere bedrijven. Wat ook opviel was dat de trend “het moet groen” ook zeer nadrukkelijk aanwezig was.
- Hoe presenteerden de bedrijven zich?
Linda: De leukste stands waren wederom de kleinere stands met voornamelijk ondernemers die nog niet eerder hadden deelgenomen aan de Horecava. Alle tijd van de wereld, een overdosis aan informatie, leergierig voor wat betreft wat een foodblog nu eigenlijk is (Ja, echt!) en in voor een dolletje. Zo hebben we helemaal blauw gelegen bij de zeegroentenboeren van Olijck. We zijn nog in afwachting van informatie om hun producten apart in het zonnetje te zetten, dus stay tuned!
De (sterke) drankenhal hebben we vrijwel volledig overgeslagen. Net als vorige jaar waren er eigenlijk geen echte vertegenwoordigers aanwezig. Wel waren de goed uitziende dames weer zeer boventallig vertegenwoordigd. Noem me een jaloers kreng, maar dat blijf ik een gemiste kans vinden. Een van de uitzonderingen was de, goed uitziende, dame bij Fevertree. Dol enthousiast, kennis van zaken en alle tijd van de wereld voor ons terwijl voorbijgangers ongevraagd proefglaasjes van haar dienblad gristen.
Wat ook opviel was dat er, meer dan vorig jaar, vertegenwoordigers aanwezig waren die het drukker hadden met het regelen van zaken aan de telefoon of met hun concullega’s dan aandacht spenderen aan de bezoekers van de Horecava. Dit was voornamelijk het geval bij de stands die er voor de naamsbekendheid staan en welke dus geen groot assortiment bij hadden.
Sergio: Zoals op iedere beurs heb je bedrijven die graag willen vertellen aan de “pers” en anderen die je voor kennisgeving aannemen. Nu loop ik op een beurs als dit natuurlijk wel rond met een dubbele agenda ;). Er was voor mij wel een stand die het goed snapte en er daarom met kop en schouders boven uitstak; Real Est. Een niet al te grote importeur van Estlandse producten met mensen aan de stand die echt wat te vertellen hebben over wat ze doen en wat ze willen bereiken wat ook wel meehielp was een heel verrassende lijn aan frisdranken met gember en chili (nu ben ik snel om te kopen met pittige dingen maar dit was echt heel erg lekker!) wat in mijn beleving dé zomerhit van 2017 kan worden. We hebben wat lekkers meegekregen om te testen en hier volgt dus ook een zomers recept mee.
- Hoe innovatief wordt volgend jaar?
Linda: Net als vorig jaar verwacht ik ook deze keer dat er weinig innovatief gaat zijn in de reguliere horeca. Wederom zijn er kleine(re) bedrijven die steentjes in het gladde oppervlak gooien, maar de horeca heeft een langere tijd nodig om dingen op te pakken en laat zich naar mijn mening teveel beinvloeden door de consument. Hierdoor wordt er nog meer dan in het verleden gekozen voor convenience in de vorm van halffabrikaten of zelfs volledige eindproducten welke soms letterlijk enkel nog even in de magnetron gezet hoeven te worden. Dat is niet waarvoor ik als consument uit eten ga en stiekem voel ik me ook wel een klein beetje in de luren gelegd. Gelukkig zijn er nog steeds heel veel restaurants die hun producten wel zelf maken en niet meeliften met de meute. Van mij mag dat DE innovatie voor volgend jaar worden.
Sergio: Heel eerlijk denk ik dat volgend jaar niets gaat brengen qua echte innovaties. Het is weer heel duidelijk geworden dat de focus zich steeds meer op convenience producten gaat richtten die steeds meer als eindproduct op de markt komen. Dus niet meer alleen de halffabrikaten waarbij je zelf nog een beetje creatief moet doen, wat bij mij als chef kok dan de vraag oproept “Waar doe ik het nog voor?” aangezien iedereen nu voor alles wel een bak in de magnetron kan doen. Hopelijk halen mensen wat inspiratie uit alle geweldige buitenkook artikelen die buiten stonden!
- Wat sprong er écht uit op de Horecava?
Linda: Zo extreem opvallend als Khan al Saboun vorig jaar heb ik het niet gezien. Ik heb ze zelfs een beetje gemist. Wie er voor mij wel echt uit sprong was Morsø, en dan met name de chef die ons nog voor we binnen waren op de Horecava opving. Wat een plezier, wat een passie en wat een schitterend product. Eerlijk is eerlijk, het enige wat bij die stand de ervaring beter had kunnen maken was een biertje vers van de tap, maar dan was het echt geen werk meer geweest. Ondanks dat ik Roland inschat van onze leeftijd te zijn, zijn er heel veel horecamedewerkers EN -ondernemers die een voorbeeld kunnen nemen zijn manier van open zijn en storytelling. Had hij een restaurant in de buurt gehad zou ik weten waar ons eerstvolgende etentje ging plaatsvinden
Natuurlijk kunnen we de Horecava niet bezoeken zonder even langs te gaan bij Calice/De Wisselaar. We hebben Mark helaas moeten missen en dat was met goede reden; Mark is het voorgaande weekend voor het eerst vader geworden van een zoon! We hebben je gemist Mark, dat wordt ons verplicht uitnodigen voor beschuit met blauwe muisjes 😉 Gefeliciteerd met jullie kleine prins!
Gelukkig is Guillaume een waardig vervanger van Mark en hebben we zoals altijd een geweldige ontvangst gehad op de stand. Natuurlijk moesten we ook een aantal nieuwe producten proeven en ik ben fan van de chocoladetruffel coating voor het softijs. Goed softijs is al lekker, de chocoladetruffel maakt dat je aan één ijsje niet genoeg hebt.
Ook het wafeldeeg wat ze sinds kort in het assortiment hebben is een aanrader voor iedere horeca ondernemer die het assortiment wil uitbreiden met iets wat écht lekker is en vers gemaakt smaakt.
Sergio: Ouwe taart! Die staat voor mij met stip op nummer 1 dit jaar. Taart met een verhaal en waarbij een deel van alles wat verkocht wordt naar een goed doel gaat en de mogelijkheid om zelf ook mee te doen met ze als je de taart verkoopt in je horeca gelegenheid. Het draait tegenwoordig steeds meer om beleving en een goed verhaal, ouwe taart heeft daarmee de spijker wel op zijn kop geslagen!
- Wat hoeven we volgend jaar écht niet meer te zien?
Linda: Ongeinteresseerde vertegenwoordigers die hun tijd staan vol te maken in een stand die niets te laten zien heeft. Oh, en een heleboel van de snack stands mogen ook wel weg blijven. Het is schandalig om te zeggen, maar dit jaar hebben we meer dan eens eten uitgespuugd omdat het overgaar was, te lang onder een warmhoudlamp had gestaan of gewoon zelfs zo rauw was dat je er ziek van had kunnen worden. Dat kan simpelweg niet op een vakbeurs voor de horeca.
Sergio: Nietszeggende vertegenwoordigers die eigenlijk niet weten waar ze het over hebben die mogen van mij wel wegblijven. Ook mag de kwaliteit van het eten wel omhoog, want wat Linda al aangaf was het echt bagger, dus of die hele kant en klaar hype nu wel zo’n goed idee is….
- Wat irriteerde je het meest op de Horecava?
Linda: Echte irritaties heb ik niet gehad. Wel vond ik het ontzettend jammer dat er sfeer miste. Dit werd ook bevestigd door een aantal standhouders die we kennen en hebben gesproken.
Sergio: Ook voor mij waren er niet echte irritaties los van een bepaalde grossier die zijn werk niet goed gedaan heeft. De sfeer was ook anders dan de voorgaande edities wat ook niet geheel bijdroeg aan de ervaring.
- Waar willen we volgend jaar meer van zien?
Linda: Kleine(re) ondernemers met passie voor wat ze doen of wat ze maken zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde heren van Olijck. Of zoals Rob van Sapor Soghati waar we naast heelijke appelcider en Caliente, ook een drankje met hete peper, deze stoere (alcoholvrije) drankjes van Mr. Basil spotten.
Sergio: Skip de hele convenience hal en zet er meer kleinere ondernemers neer met een goed verhaal en een goed product!
Wat vond je het leukste om te zien?
Linda: Ouwe Taart vond ik helemaal geweldig. Wat Sergio hier boven al aangaf, een geweldig concept en de appeltaart smaakt ook nog eens bijna alsof oma hem zelf heeft gemaakt!
Sergio: Callice/De wisselaar, deze heren en dames zijn voor mij altijd genoeg reden om weer naar een beurs te gaan, ze zijn altijd vriendelijk en hebben altijd weer iets nieuws wat we kunnen uitproberen.
- Volgend jaar weer?
Linda: Volgend jaar zeker weer. 8 tot en met 11 januari staat alweer in de agenda. Nu we twee jaar achtereen zijn geweest en beetje een idee hebben van de structuur zullen we volgend jaar waarschijnlijk wel een heel stuk selectiever zijn in de hallen waar we willen kijken en welke hallen we willen overslaan.
Sergio: Zeker weten volgend jaar weer, zeker met mijn vak is het altijd weer een leuk iets om naar toe te gaan en je steekt er altijd iets van op!
Via Twitter , Facebook , Bloglovin’, Pinterest en Instagram kun je ons ook volgen.
Geef een reactie